در حوزهها و صنایع مختلف میتوان از ویدیوی تعاملی استفاده نمود که ادامه به آن اشاره میشود اما فقط به این موارد محدود نمیشود و این حوزهها در دنیا نیز در حال گسترش است:
- نمایش و معرفی محصولات
- آموزشهای سازمانی
- ارزیابی شایستگی و مهارتهای افراد در کانونهای ارزیابی
- سرگرمی
- بازاریابی و فروش
- آموزش به دانشآموزان مدرسه
با استفاده از ویدیوی تعاملی در هریک از این موارد تحولی گسترده و خیره کننده در دنیا ایجاد شده است.
نمایش و معرفی محصولات
در دنیا معرفی کالاها و محصولات در قالب ویدیوی تعاملی بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از کاربران پس از تماشای ویدیوی تعاملی یک معرفی محصول در همان لحظه تصمیم به خرید و سفارش کالا گرفتهاند. اگر شما محصول جدیدی دارید و به دنبال این هستید که آن را به انبوهی از مشتریان بالقوه خود نمایش دهید و یا از مزیتها و کارکردهای آن بگویید؛ تولید معرفی محصول در قالب ویدیوی تعاملی یک روش مناسب و مطلوب خواهد بود. شما میتوانید محصولات مختلفی مانند لوازم آرایشی، لباس، وسایل دیجیتال، لوازم خانگی، کاغذهای دیواری، کالاهای تزئینی و بسیاری دیگر از کالاهای خود را به این طریق معرفی کنید. در دنیا نیز از ویدیوی تعاملی برای معرفی محصول خود استفاده میکنند.
اگر مخاطبان شما افراد جوان هستند و افرادی هستند که وقت بیشتری را در اینترنت یا با گوشی خود سپری میکنند ویدیوی تعاملی یک انتخاب هوشمندانه است.
آموزشهای سازمانی
بسیاری از سازمانها به دلیل انبوه دورههای آموزشی و مشغله کارکنان از آموزشهای الکترونیکی غیرهمزمان استفاده میکنند تا کارکنان در هر زمان که فرصت داشتند ویدیوهای آموزشی را مشاهده کنند. اما مهمترین آسیب این مسئله خسته کننده بودن ویدیوهای آموزشی است و کارکنان به صورت منفعلانه فقط ویدیو را تماشا میکنند. ویدیوهای تعاملی باعث میشود که کارکنان هر چند دقیقه به یک سوالی پاسخ دهند یا بر اساس انتخاب آنها محتوای مورد نظر آنها نمایش داده شود. و کاملاً قابلیت ردیابی دارد که هر یک از کارکنان چه مواردی از ویدیوی آموزشی را دیدهاند و به آنها گزارش پیشرفت میدهد. به علاوه استفاده از گیمیفیکیشن در ویدیوهای تعاملی آنقدر به جذابیت آن اضافه میکند که کارکنان حاضر نیستند از تماشای آن صرف نظر کنند.
ارزیابی شایستگی و مهارتهای افراد در کانونهای ارزیابی
همواره ارزیابی شایستگیها و مهارتهای ارتباطی و بین فردی در استخدام یا ارتقاء کارکنان مورد توجه است. از رایجترین ابزارهای برای ارزیابی شایستگیها میتوان به مصاحبه و ایفای نقش اشاره کرد. با استفاده از ویدیوی تعاملی میتوان یک مصاحبه یا ایفای نقش را در یک محیط کاملا واقعی و طبیعی پیادهسازی نمود و در قالب یک بازی کاربر انتخابهایی را خواهد داشت. تمامی تصمیمات کاربر ذخیره میگردد و قابلیت ردیابی و گزارش گیری دارد و با توجه به انتخابهای فرد، شایستگیهای آن میتواند مورد ارزیابی قرار بگیرد. با استفاده از ویدیوی تعاملی میتوان به صورت مجازی شایستگیها و مهارتهای افراد را به صورت واقعی و مستند ارزیابی نمود.
سرگرمی
یکی از ابزارهای سرگرمی، بازیها هستند که افراد زیادی در سنین مختلف با گوشیها و کامپیوترها، وقت خود را به آن اختصاص میدهند. این بازیها سرگرم کننده، جذاب و حتی آموزشی هستند که مخاطبان آن با اشتیاق از آن استفاده میکنند. ویدیوی تعاملی یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن به راحتی میتوان بازیهایی با محیط واقعی طراحی کرد و با هزینه کمتر نسبت به سایر بازیهای سه بعدی قابل تولید است. علاوه بر این نیز ویدیوهای کوتاه سرگرم کننده که کاربر تصمیم گیرنده پایان داستان است، جذابیتهای خاص خود را دارد که با ویدیوی تعاملی میتوان آن را تولید نمود.
بازاریابی و فروش
تصور کنید که بتوانید نقاط گردشگری یک شهر یا منطقه را به صورت ویدیو به مخاطبان نشان دهید و مخاطب همان لحظه که فیلم را میبیند بتواند بلیت ورود به آن منطقه را رزرو و یا خریداری کنید. یا اگر یک کالا را به صورت ویدیو نشان میدهید تمامی پرسشهای ممکن درباره ویژگیهای محصول را در آن به صورت متن قرار دهید و هر کاربری بنا به دغدغهها و سوالاتی که در ذهن دارد میتواند روی آن کلیک کند و پاسخ خود را دریافت کند به این صورت شما میتوانید یک بازاریابی جذاب همراه با اطلاعاتی که مخاطب میخواهد را انجام دهید و امکان خرید را نیز در همان لحظه برای مشتریان فراهم نمایید.
آموزش به دانشآموزان مدرسه
گروه سنی دانشآموزان قطعا حوصله بزرگسالان را ندارند تا بتوانند فیلمهای آموزشی را با دقت ببینند. وجود سرگرمی در کنار آموزش و حتی بازی در حین آموزش در یادگیری کودکان و نوجوانان بسیار موثر است. ویدیوتعاملی این ظرفیت را ایجاد میکند که تمامی این حالتها با یکدیگر جمع شود و دانشآموزان با علاقه و اشتیاق فراوان به تماشای ویدیوهای آموزشی بپردازند.